Personlig-försäljning.se
Personlig försäljning - att sälja öga mot öga

Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Skriva säljbrev - så gör du

Många har svårt för att skriva bra säljbrev och därför vill jag ta upp ett antal saker du ska ha med i brevet för att du ska känna dig tryggare när du lägger ner pengar på att göra utskick. Har du redan ett säljbrev kan du använda nedanstående punkter som checklista för ditt säljbrev.

Skriva säljbrev - med säljande innehåll

1. Se till så att meddelandet passar mottagarens förmodade behov
Tänk på vem som tar emot brevet - prata ekonomi med en ekonomichef och teknik med en tekniker.

2. Kom till saken snabbt
Säg det bästa och mest fantastiska du har att säga direkt utan att vänta till sista raden. Ditt jobb är att dra in läsaren genom att helt enkelt lova något riktigt bra.

3. Var tydlig
Skriv inte brevet för att visa hur smart du är. Om någon av dina meningar ger dig känslor av att "där fick jag till det" så kan du ta bort eller ersätta den.

4. Sälj fördelarna
Prata om vad köparen får, inte hur din manick ser ut och hur hög och djup den är. Specifika mått och sånt lägger du sist.

5. Var personlig
Prata till en person i taget och låtsas som att det är din mamma eller bästa vän som är mottagaren.

6. Använd dina brev till kontakt, inte försäljning
Det beror såklart på vad du säljer men om det du vill presentera kostar mer och mottagaren inte känner till dig eller ditt företag så är det bättre att jobba för att få kontakt än att sälja direkt.

7. Skriv under med en penna
Du vill att det ska kännas som att brevet bara gått ut till en enda kund och det ser snyggt ut att underteckna med en penna eftersom det blir mer personligt. Det kan såklart betyda kramp i armen efter 3 000 brev men det är smällar man får ta om man vill nå ut ordentligt.

8. Skriv till en mottagare som är 14 år
Fjortonåringar är fantastiska eftersom de blir uttråkade lätt och för att de inte tolererar skitsnack. Tänk dig att du skriver till en fjortonåring och ska förklara en bra sak så blir texten varm och vänlig. Dessutom är det faktiskt så att de flesta av oss (oberoende av IQ) läser säljbrev som fjortonåringar.

9. Använd ett P.S
Många undersökningar har visat att det första vi läser i ett brev är inledningen och sedan studsar vi ner till slutet av brevet. Om du kan skriva något i ditt PS som hjälper läsarens lust att läsa resten av brevet kan din lycka vara gjord.

10. Kludda inte
Var inte rädd för att låta pappret vara vitt och tomt på sina ställen. Det är svårt för en läsare att ta sig igenom en sida full med text utan att tröttna. Lätta upp texten med tomma rader.

11. Håll brevet kort
Det räcker med en sida vad du än säljer. Människor är upptagna och har inte tid eller lust att läsa mer än en sida.

12. Ge mottagaren ett riskfritt erbjudande
Om du vill att dina mottagare utan att tveka ska ta ett steg till så måste du göra ditt erbjudande riskfritt. Det kan betyda att de kan begära mer information, inloggningsuppgifter till någon värdefull information, 60 dagars fri returrätt och liknande. Fundera över hur du kan göra ditt erbjudande riskfritt.

13. Ha ett bäst-före-datum
Den största risken du har är att kunden ska bli intresserad och sedan glömma bort att kontakta dig eller agera på erbjudandet. Ett sista datum är bra eftersom det får mottagaren att agera nu.

14. Fråga efter beställningen
Berätta vad mottagaren ska göra när han/hon läst ditt brev. "Ring vår gratistelefon på...". "Skicka in den portofria svarskupongen före den..." (Se till att mottagaren får göra något gratis).

15. Ha med kundutlåtanden
Berätta i texten vad andra kunder har tyckt om det du erbjuder och använd riktiga kunder. Det går inte att hitta på citat och skriva "företagare i Västerås" under uttalandet. Prata med dina nöjda kunder och be dem säga något som du får använda.


Nå, hur gick det - klarade ditt säljbrev alla de här punkterna. Grattis i så fall. Men, och det här säger jag från hjärtat - ett säljbrev kan aldrig bli tillräckligt bra. Fortsätt slipa på det så att det drar in vad du vill ha från det.


Tips
Om du gillade den här artikeln kommer du verkligen att tycka om den här konkreta guiden



Personlig-forsaljning.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se | Sitemap